KREIST na jesień i zimę 2016/2017- nowa kolekcja marki Krzysztofa Stróżyny

Jest dobrze. Krzysztof Stróżyna wraca z drugą odsłoną swojej marki KREIST – intrygującą kolekcją, inspirowaną glam rockiem, sztuką początku XX wieku i stylem jego… rodziców. Jej lookbook dziś premierowo  - nie licząc brytyjskiego Vogue’a – na moim blogu.

9 KREIST AW16-17 10 KREIST AW16-17

 

Filizofią KREIST jest basic. Z goła jednak odmiennie pojmowany niż u wielu rodzimych twórców, u których basic jest zazwyczaj casualowym strojem weekendowym. – Basic to coś, co jest wygodne, ale cieszy oko: jest unikatowo wykończone, ma ciekawą formę lub motyw graficzny. Interesuje mnie projektowanie ubrań, które wzbudzają dreszczyk emocji i automatyczną chęć noszenia –  wyjaśnia Stróżyna, który przy tworzeniu najnowszej kolekcji podpatrywał – i przypominał sobie – styl ubierania się jego własnych rodziców.

- W domu rodzinnym obserwowałem ścieranie się dwóch światów. Moja mama, zawsze w ruchu, ubierała się ekstrawagancko pod względem łączenia kolorów, form i detali, ale jej ubiór był zawsze był praktyczny i wygodny. Wyprzedzała trendy i często dokonywała odważnych wyborów. Nigdy nie zapomnę jej skórzanych kompletów składających się ze spódnicy i kurtki o sportowym kroju, których miała kilka, w bardzo mocnych kolorach – m.in. w kanarkowym, czerwonym i fuksji. Innym razem wybierała absolutną klasykę, jak płaszcz Balenciagi Edition, która czerpała z estetyki lat 50. Mój tata natomiast nosił dżins od stóp do głów, czyli tak zwany Canadian suit. Najczęściej była to katana lub koszula w zestawieniu z dżinsami. Dorastając w naturalny sposób filtrowałem te dwie estetyki – opowiada Krzysztof.

14 KREIST AW16-17 19 KREIST AW16-17 16 KREIST AW16-17

 

Jednak kolekcję, w której znajdziemy m.in. ramoneski, dopasowane spodnie z wysokim i niskim stanem, swetry z rękawami wykończonymi falbaną, spódnice o kroju trapezowym czy dopasowane marynarki z podwójnym rękawem, trudno nazwać komercyjną. Nie tylko ze względu na styl, ale i na samą kolorystykę, mocno odmienną od dobrze sprzedającej się w Polsce palety szarości, beżu i czerni. – Jestem przekonany, że w Polsce są odbiorcy takiej mody, wierzę w Polki i już mam tego potwierdzenie w postaci klientek, którym odpowiada nasza filozofia. Wierzę w to, bo obserwowałem kolorowych, otaczających mnie ludzi jako młody chłopak. A to wszystko działo się tam, skąd pochodzę: w małej nadmorskiej miejscowości, a nie w Berlinie czy Londynie – twierdzi projektant.

20 KREIST AW16-17 18 KREIST AW16-17 17 KREIST AW16-17

 

Echa glam rocka i jego gwiazd pokroju Davida Bowiego, oczywistego bohatera światowych kolekcji na jesień i zimę (patrz propozycje tak różnych marek jak Versace, Marc Jacobs, Martin Margiela, Public School czy BCBG Max Azria) są w tej kolekcji ewidentne.  Część modeli, można uznać, dodatkowo zahacza o równie modne amerykańskie country. – Zawsze inspirowałem się muzyką. Uwielbiam Blondie czy Cher z lat 80. i ten klimat pobrzmiewa w całej kolekcji. To właśnie Debbie Harry w swoim najlepszym – moim zdaniem – okresie nosiła buty z wysokimi cholewami, a dżinsowe kurtki dopełniała akcentami ostrej czerwieni. W kolekcji pojawiają się też metalowe napy, zamki, skóra, dżins, i oczywiście frędzle, tym razem z dżinsu. To klasyki glamrocka. Grając na imprezach [Stróżyna jest także DJ-em – przyp. MZ],  często wracam do tej muzyki – wyjaśnia projektant.

3 KREIST AW16-17 12 KREIST AW16-17

 

Stróżyna, wielki entuzjasta zarówno twórczości, jak i społecznego zaangażowania Vivienne Westwood, lubi akcentować swoją współpracę z lokalnymi rzemieślnikami i wykonawcami. – Zespół jest dla mnie ogromną wartością. Pracuję z wybitną konstruktorką, cały team wkłada w swoją pracę mnóstwo serca. Te projekty wymagają precyzji i talentu; wszystkie te misternie naszywane aplikacje czy ręcznie strzępione nitka po nitce brzegi denimu, to rzemiosło jakie naprawdę coraz rzadziej możemy spotkać – mówi Stróżyna.

Jak podkreśla w komunikatach prasowych, poza współpracą z lokalną szwalnią, zleca też wykonywanie akcesoriów i detali na drutach i szydełku oraz korzysta z usług poznańskich rzemieślników, m.in. pracowni jubilerskiej i kaletniczej. Czy dla klientek to made in Poland jest ważne? –  Coraz więcej jest osób, które interesują się pochodzeniem ubrań. Ja osobiście wolę kupić mniej rzeczy, ale dobrej jakości i mieć poczucie, że wspieram nasz rynek i godne warunki zatrudnienia i płacy, zgodne z normami przyjętymi w UE – mówi Krzysztof.

8 KREIST AW16-17 6 KREIST AW16-17 5 KREIST AW16-17 4 KREIST AW16-17

 

Na razie jednak jego dystrybucja jest niewielka. Pojedyncze modele w sklepie online, współpraca z poznańskim Concept 21. Skromnie, jak na projektanta z wieloletnim doświadczeniem. Pytany o tę cokolwiek nieśmiałą obecność w modowym biznesie, obiecuje, że to jedynie absolutny początek nowej drogi. – Od premiery w ubiegłym roku odbyliśmy kilka obiecujących spotkań z kupcami w Europie, ale wypracowanie efektów takich spotkań wymaga czasu. Zanim ogólnoświatowa platforma sprzedażowa o ugruntowanej pozycji złoży zamówienie u młodej marki, musi przecież nabrać przekonania, że to jest partner na serio, który nie zniknie z rynku po dwóch sezonach. Od roku, małymi krokami, konsekwentnie, budujemy sobie wśród kupców taką opinię. Wiemy, w jakim miejscu chcemy być za rok, za trzy czy za pięć lat – mówi Krzysztof. – Powrót do Londynu? – podpytuję. Nic z tego. Stróżyna, absolwent londyńskiego Saint Martins, wyróżniany m.in. przez British Fashion Council zarzeka się, że  nie myśli o wyjeździe na Wyspy. Z dużą korzyścią dla nas.

 

LOOKBOOK

zdjęcia: Raman Tratsiuk

produkcja: zespół KREIST

asystentka produkcji: Karolina Bachorowicz

fryzura i makijaż: Natalia Niedziela

modelka: Ola Szufa / WAVE Models

 

Dodaj komentarz