More is more. Tegoroczne kolekcje dyplomowe poznańskiej School of Form.

Moda | 13 lipca 2018 | Brak komentarzy

Od baroku do Bauhausu. Od Peru po Japonię i Koreę. I od kostiumów teatralnych po streetwear. Gala dyplmowa poznańskiej SOF była propozycją eklektyczną, ale pokazane na niej kolekcje spójne w swojej pomysłowości, przemyślane i bystre. Oraz – mimo niekiedy archaicznych odniesień – mocno współczesne. 

low_SoF-Graduation-Show-4_1363

 

Uchwycenie zeitgeistu (znacznie wykraczające poza konstatację, że minimalism is dead) to, oczywiście, niejedyna ich zaleta. Wybrałem pięć, moim zdaniem najciekawszych dyplomów. Każdemu z autorów i autorek oddałem głos, by sami opowiedzieli o swojej pracy.

 

EMIL WYSOCKI

Sensacja gali. Nic dziwnego, zważywszy na widowiskowość tej teatralnej kolekcji. Ale wszystko zgodnie z obietnicą złożoną w manifeście projektanta, obecnie asystenta w Operze Narodowej i autora kostiumów w łódzkim teatrze Chorea: more is more. Dość zaskakująco niektóre z sylwetek przywołują na myśl szaty liturgiczne. Ale w końcu ich użyteczność, o której opowiada sam autor, też jest dyskusyjna.

ewd1

 

 

„Alter body” skupia się na rekonstrukcji, dekonstrukcji oraz deformacji. Odwołuję się w nim do przykładów z mody oraz kostiumów teatralnych. Ważne dla mnie było jednak nie tylko zaprojektowanie ubioru, ale i kwestia ciała, które ma się do niego dostosowywać.

Proces projektowy, w którym ciało staje się elementem twórczym, będący kwintesencją filozofii Rei Kawakubo i Oskara Schlemmera (teoretyka sztuki, wykładowcy Bauhausu – przyp. MZ), był dla mnie punktem wyjścia do stworzenia sylwetek, które w zasadniczy sposób podważają rygory wygody i użyteczności klasycznie rozumianego ubioru.

ewd2 ewd3 ewd4 ewd5 ewd7 ewd6

Manifest autora:

manifest

 

Autorka zdjęć: Michalina Pyrzyńska.

 

AGNIESZKA REBELL

Fenomen koreańskiej (pop)kultury  jako punkt wyjścia autorki niepowierzchownie zaznajomionej z tematem. Jeśli uważnie się przyjrzeć, to najbardziej komercyjna z wszystkich pięciu kolekcji. W dobrym tego słowa znaczeniu.

_C1B7541

 

Kolekcja dla mężczyzn łącząca dwa przeciwstawne style: tradycyjne koreańskie stroje hanbok oraz streetwear, składa się z pięciu sylwetek. Każda z nich jest inspirowana jednym stylem w streetwearze i jednym rodzajem hanboku. I tak, w mojej kolekcji można znaleźć bazowe rzeczy, na przykład luźne spodnie czy bluza z kapturem, jak również długie koreańskie płaszcze.

Świadomie łączyłam tradycyjne techniki używane przez twórców hanboków (pikowanie, patchwork, ozdobne ręczne szwy) oraz elementy charakterystyczne dla ubioru streetwear, by zaproponować nowe rozwiązania. Jednocześnie poprzez kolekcję krytycznie odnoszę się do wykorzystywania tradycyjnych wzorów oraz innych elementów tożsamości danego narodu, bez wcześniejszego zapoznania się z ich kontekstem kulturowym.

Tkaniny użyte w kolekcji to głównie drelichy, dzianiny i tkaniny sportowe. Wykorzystałam również nadruki cyfrowe na poliestrze: przedstawiają kolaże wykonane ze zdjęć dokumentujących życie moich znajomych, młodych Koreańczyków.

_C1B7908 _C1B8080 _C1B7993 _C1B7890 _C1B7781 _C1B7670 _C1B7551 _C1B7669 _C1B8154-kopia

Autorka zdjęć: Weronika Wilska. Modele z sesji: Maks Bernady (płaszcz z patchworkiem), Pete Wyszyński (czarna kurtka), Fabian Spychała (bluza z kapturem i plisami, szerokie spodnie) i Oskar Riewe-Perła (biały longsleeve i czarne spodnie).

 

DANIELE NEGRI

Dystopia. Posępnie; trochę jak u Alexandra McQueena (tematycznie; nie tylko czaszki we włosach). Trochę dekonstrukcji, rzeźbiarskiego, nazwijmy to, streetwearu pokazanego od ciemnej strony (w tym odniesienia do Ricka Owensa i CdG) i – widoczna głównie na zdjęciach sesyjnych – zabawa wysokim krawiectwem.

SoF-Graduation-Show-4_0278

Motywem przewodnim tej konceptualnej kolekcji jest śmierć. Po inspiracje sięgnąłem do baroku: poglądów i estetyki tego okresu. To historyczne ujęcie łączy się u mnie ze współczesnym stosunkiem do życia i śmierci. Dodatkowym źródłem inspiracji stały się prace akcjonistów wiedeńskich oraz fotografów: Sally Mann czy Joela-Petera Witkina.

Do projektowania podchodzę w sposób rzeźbiarski, dlatego każda z sylwetek zmienia proporcje ciała w inny sposób.

W kolekcji bazowałem na kontrastach. Zestawienie ze sobą satyny jedwabnej i poddanemu destrukcji filcu jest przełożeniem niejednolitości i zawiłości baroku. Jedwabna satyna jako materiał szlachetny nawiązuje do bogactwa i dekoracyjności epoki, zaś opalony filc jest przełożeniem śmierci oraz zmian jakie powoduje w ludzkim ciele.

W kolekcji pojawiają się takie elementy jak przeskalowany pannier (rodzaj torby – przyp. MZ), falbany, poduchy czy warkocze. Wszystkie elementy utrzymywane są przez konstrukcję wewnętrzną, uszytą z jedynego kolorowego elementu – pasów transportowych. Są one alegorycznym przedstawieniem podróży na tamten świat. Zabezpieczają one w tym przypadku nie pakunek, a ciało.

SoF-Graduation-Show-4_0293 SoF-Graduation-Show-4_0333 10 9 7 (4) 4 (1)

 

low_SoF-Graduation-Show-4_0322

Autor zdjęć: Danielle Negri. Modelka: Aleksandra Zewar. Peruki: Daniel Walas.

 

MICHALINA PYRZYŃSKA

Jedna z moich ulubionych kolekcji oglądanych w tym roku. Monumentalna praca, w zasadzie totalna, jeśli dodać magazyn. Etno plus moda ulicy plus hołd tradycyjnemu fachowi krawieckiemu. Estetycznie – szaleństwo. Naprawdę kawał świetnej roboty.

6m_pyrzyńska

 

Globalizacja jest nieodłącznym elementem mody. Łatwy dostęp do mediów, a co za tym idzie informacji z całego świata, doprowadził do ujednolicenia potrzeb. Podłoże kulturowe ubrań i tekstyliów przestało mieć znaczenie, lokalność stała się formą egzotyki. Punktem wyjścia do projektu Awa („tkanina” w języku keczua) (język grupy plemion indiańskich – przyp MZ) była idea pozyskiwania materiałów przez społeczne zaangażowanie.

Ważnym było zachowanie tradycji, dlatego o ich świadomy wybór poproszone zostały cztery Peruwianki. Kolorowe i bogato zdobione wyroby tkackie, przeprowadzone wywiady i badania umożliwiły zaprojektowanie pięciu spójnych sylwetek.

Kultura peruwiańska zestawiona została z tymi, które mają na nią duży wpływ, czyli amerykańską i europejską. Formy sylwetek i użyte techniki krawieckie nawiązują do klasycznie pojętych w naszym obrębie kulturowym, a proporcje, łączenia i dodatki są odzwierciedleniem kobiecego stroju peruwiańskiego.

Elementem wchodzącym w skład projektu Awa jest również magazyn o tej samej nazwie. Forma odchodzi od klasycznie pojętego czasopisma modowego na rzecz „niedzielnej gazety”, przystępnej dla każdego. Umożliwił on przedstawienie kobiet, Peruwianek, które są integralną częścią projektu. Oprócz istotnych treści zawiera nawiązujące do peruwiańskiego eklektyzmu ilustracje oraz sesję zdjęciową kolekcji.

2m_pyrzyńska 3m_pyrzyńska 7m_pyrzyńska 11m_pyrzyńska magazyn1m_pyrzyńska magazyn2m_pyrzyńska magazyn4m_pyrzyńska magazyn6m_pyrzyńska magazyn7m_pyrzyńska magazyn8m_pyrzyńska SoF-Graduation-Show-4_1098 SoF-Graduation-Show-4_1105 SoF-Graduation-Show-4_1123 SoF-Graduation-Show-4_1134 SoF-Graduation-Show-4_1149 SoF-Graduation-Show-4_1169

Autorka zdjęć magazynu i sesji: Michalina Pyrzyńska.

 

TETIANA BARAN

Batikowy denim, architektoniczne detale, (Daleki) Wschód spotyka Zachód. Kunsztowne w swoim braku precyzji.

 

_C1B7384

 

Tematem mojej pracy jest rola przypadku w procesie projektowym. Przypadek ów zainteresował mnie w kontekście japońskiej filozofii wabi-sabi (autentyczności, niedoskonałości i spontaniczności – przyp. MZ). Część projektowa opiera się na zapisie świadomego wykorzystywania niespodziewanych błędów.

Podczas pracy nad projektem wykorzystałam techniki, które pozwoliły mi uzyskać jak najwięcej takich przypadków. Kolejnym krokiem było zapanowanie nad nimi i umiejętne ich wykorzystanie.

Główną inspiracją części projektowej jest ikebana, która jest przykładem przedmiotu wabi-sabi. Rezultatem pracy jest kolekcja, składająca się z pięciu sylwetek.

 

Autorka zdjęć: Weronika Wilska

_C1B7404 _C1B7372 _C1B7354 _C1B7346 (1) _C1B7326 _C1B7298 _C1B7221 _C1B7183 _C1B7107

Wszystkie zdjęcia z pokazu dyplomowego: Marek Makowski.

Moje komentarze czytaj na Facebooku <KLIK>, a relacje oglądaj na Instagramie <KLIK>.

Dodaj komentarz